Te hoge lening bij eigen BV aflossen

Het einde van het jaar 2023 nadert, tijd dus voor actie bij een lening hoger dan € 700.000 bij je BV. Eind 2023 is namelijk de eerste peildatum van de Wet excessief lenen bij eigen vennootschap. De wet is er om te voorkomen dat BV’s de belastingdienst ‘ontduiken’ middels hoge leningen aan de eigenaar.

Lening hoger dan € 700.000

Heb je een lening hoger dan € 700.000,- bij je eigen BV, dan betaal je daarover in box 2 direct belasting. Over het bedrag boven de grens betaal je in 2023 26,9% inkomstenbelasting. Ook leningen door je fiscale partner of familieleden (verbonden personen) tellen mee bij de inkomsten uit aanmerkelijk belang (box 2). Het maakt dus een significant verschil als je door aflossing of herfinanciering onder die grens komt.

Uitzondering

Zogenaamde zakelijke leningen vormen geen uitzondering. Wel een uitzondering op de wet, is een lening die je gebruikt om je eigen woning te financieren. De voorwaarde is dan wel dat de BV een recht van hypotheek krijgt als onderpand op de lening hoger dan € 700.000. De traditionele positieve/negatieve hypotheeksverklaring is niet meer voldoende. Is je woning deels bij een bank gefinancierd, dan kan de eis lastig zijn. De bank moet namelijk instemmen met het tweede recht van hypotheek.

Deze voorwaarde is alleen van toepassing op leningen afgesloten na 31 dec. ’22. Leningen die al voor deze datum zijn aangegaan hoeven niet aan deze voorwaarde te voldoen.

Aflossen is de oplossing voor een lening hoger dan € 700.000

Aflossen is de oplossing om met de lening onder de € 700.000 te komen. Dividend uitkeren om lening af te lossen kan verstandig zijn. De hoogte van het uit te keren dividend speelt echter mee in de keuze of dit daadwerkelijk voordeliger is.

BV moet rente in rekening blijven brengen

De BV moet rente in rekening blijven brengen, ondanks dat een deel mogelijk wordt belast in box 2. Over de gehele lening, of die lening hoger dan € 700.000 of niet, vraagt de BV rente. Over deze rente betaalt de BV vervolgens vennootschapbelasting.
Andere zakelijke voorwaarden, zoals het rentepercentage, de aflossing en de vastgelegde zekerheden, blijven in stand.

BK solutions adviseert ondernemers bij Belastingdienst-zaken.

Een adviseur spreken?

Heb je vragen over je administratie, of wil je even sparren over wat het beste past bij jouw bedrijf?

Bel gerust, wij denken graag met je mee 0594 – 555011

Of vul dit formulier in, dan bellen wij jou zo snel mogelijk terug.

[turnstile]
Wat we nog meer voor je kunnen oplossen

Ontdek onze aanvullende diensten voor administratie, personeel en advies – alles helder geregeld, precies zoals je van ons gewend bent.

Financiële administratie

Je financiële administratie moet kloppen. Niet alleen voor de Belastingdienst, maar vooral voor jezelf – zodat je weet waar je staat en wat er mogelijk is. BK-Solutions neemt die zorg volledig uit handen. We verwerken je inkoop- en verkoopfacturen, houden je bankmutaties bij, verzorgen je btw-aangiftes en zorgen dat alles op tijd en netjes wordt afgehandeld. Daarbij denken we proactief mee en geven we je heldere inzichten, zonder ingewikkeld jargon. Of je nu net begonnen bent of al jaren onderneemt, wij zorgen dat je cijfers kloppen én voor je werken.

Loonadministratie

Elke maand weer een correcte loonstrook, een kloppende loonaangifte en alles volgens de laatste wet- en regelgeving – dat is waar wij voor zorgen. BK-Solutions neemt jouw loonadministratie volledig uit handen, zodat jij geen tijd verliest aan complexe berekeningen of veranderende cao’s.

Of je nu één medewerker hebt of een volledig team: wij zorgen dat alles klopt. Denk aan contractbeheer, loonstroken, pensioenafdrachten en verzuimmeldingen. We werken efficiënt, communiceren helder en zorgen dat jij altijd overzicht houdt.

Personeelsdiensten

Goed werkgeverschap begint bij goed geregeld personeel. BK-Solutions ondersteunt je bij het opstellen van arbeidsovereenkomsten, het begeleiden van verzuim en het inrichten van personeelsdossiers.

Ook voor advies bij werving, functioneringsgesprekken of arbeidsconflicten kun je bij ons terecht. Wij helpen je om duidelijke afspraken te maken, risico’s te beperken en jouw medewerkers goed te ondersteunen.

Alles wat jij als werkgever nodig hebt, geregeld met een praktische en persoonlijke aanpak.

Vastgoedadministratie

Als verhuurder of vastgoedbeheerder wil je grip op je administratie – van huurbetalingen tot onderhoudskosten. BK-Solutions zorgt voor een heldere, gestructureerde administratie rondom jouw vastgoedportefeuille. We houden huurstromen bij, beheren servicekosten en zorgen voor duidelijke rapportages.

Of je nu één pand bezit of meerdere complexen beheert, wij zorgen dat alles soepel en inzichtelijk verloopt. Ook voor communicatie met huurders of het opstellen van contracten kun je op ons rekenen.

Zij kozen ook voor BK-Solutions

Gebaseerd op 23 reacties

Over BK-Solutions

Bij BK-Solutions maken we het verschil in administratie, salarisverwerking en personeelsdiensten. Of je nu een eenmanszaak runt of een groeiend MKB-bedrijf leidt: wij zorgen dat jouw administratie klopt, je medewerkers op tijd betaald worden en je grip houdt op je cijfers. Duidelijk, snel en zonder poespas.

Wat ons kenmerkt? Persoonlijk contact, een praktische aanpak en een scherp oog voor detail. We denken mee, stellen de juiste vragen en lossen problemen op vóór ze echt ontstaan. Of we dat op afstand doen of bij jou op locatie – dankzij onze Administratiebrigade – bepaal jij.

Met onze roots stevig in Noord-Nederland weten we wat ondernemers hier nodig hebben: geen praatjes, maar oplossingen. Betaalbaar, betrouwbaar en altijd helder.