Geld schenken op papier

Mensen bedenken veel vermogensoverdrachtsconstructies met als doel dat de erfgenamen later minder erfbelasting (voorheen: successierecht) hoeven te betalen.

Let op: dit is een externe column (met content) van de notaris. Vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op.

Wat een erflater niet meer in zijn vermogen heeft ten tijde van zijn/haar overlijden, kan immers niet meer vererven. Daarom is er later geen erfbelasting meer verschuldigd. Dit soort constructies worden met name bedacht door ouders die hun vermogen fiscaal zo voordelig mogelijk naar hun kinderen willen krijgen.

De Belastingdienst heeft het er niet makkelijker op gemaakt. De Belastingdienst heeft een streep gezet door vroeger veel gebruikte constructies. Er bestaan echter nog steeds mogelijkheden om erfbelasting te besparen.

Mogelijkheden

Schenking in contanten

De meest eenvoudige methode is het schenken van contant geld door ouders aan een kind. Ouders mogen per kind een bedrag van €6.713,– jaarlijks vrij van schenkbelasting aan een kind schenken.

Nadeel van deze methode is dat ouders het geschonken bedrag feitelijk kwijt zijn. Daar kunnen ze tijdens hun leven niet meer over beschikken. Met name wanneer ouders hun vermogen “in de stenen” (de woning) hebben zitten en geen grote bedragen op de bankrekening hebben staan, kan deze vorm van schenken een probleem opleveren.

Schenken op papier

Voor het hiervoor geconstateerde probleem bestaat een oplossing. Dat is “de schenking op papier” en werkt als volgt: ouders schenken bij leven bij notariële akte (fiscale eis) het van schenkbelasting vrijgestelde bedrag van €5.428,– op papier aan een kind.

Het kind leent dit bedrag bij dezelfde akte direct terug aan de ouders. In de akte wordt bepaald dat het kind dit bedrag gedurende het leven van ouders niet bij hen op kan eisen. Feitelijk houden ouders gedurende hun hele leven de beschikking over dit bedrag en kunnen daarmee doen en laten wat ze willen.

Juridisch gevolg van deze constructie is dat de €5.428,– het vermogen van ouders heeft verlaten en vermogen van het kind is geworden. Omdat het kind €5.428,– terugleent aan ouders, is het kind feitelijk een soort geldverstrekker geworden. Het kind moet een rente van minimaal 6% (fiscale eis) vragen aan ouders. In dit voorbeeld is dit een bedrag aan rente van €325,68 per jaar.

Ouders dienen deze rente gedurende hun hele leven jaarlijks daadwerkelijk aantoonbaar via de bank te betalen aan hun kind (fiscale eis). Overigens is deze betaling van rente ook een mooie manier om (zonder heffing van schenkbelasting) vermogen over te dragen aan het kind.

Deze constructie zorgt ervoor dat over de €5.428,– geen erfbelasting wordt geheven, mits aan de hiervoor omschreven voorwaarden voldaan is. Als u deze constructie jaarlijks herhaalt, bespaart u dus nog meer. Bij jaarlijkse herhaling van deze constructie wordt het bedrag dat ouders jaarlijks aan rente dienen te betalen uiteraard wel groter.

Zoals gezegd moet deze constructie notarieel worden vastgelegd. Het is verstandig om advies op maat te vragen. Niet elke situatie is immers gelijk.

Gevolgen voor de Inkomstenbelasting

Voor ouders heeft deze constructie voor de Inkomstenbelasting tot gevolg dat hun Box III vermogen verlaagd wordt met het bedrag van de schenking. Voor een kind heeft deze constructie tot gevolg dat diens Box III vermogen verhoogd wordt (een vordering als bezit). Daarover is een kind dus Box III belasting verschuldigd (ongeveer 1,2%). Deze belastingschade voor het kind wordt echter gecompenseerd met het jaarlijks van ouders te ontvangen bedrag aan rente (6%). Het kind wordt er dus niet armer van.

Voor het geval een kind toeslagen van de Staat ontvangt (zoals bijvoorbeeld huurtoeslag), die (mede) afhankelijk zijn van de hoogte van diens Box III vermogen, moet een kind eerst goed onderzoeken of de schenking op papier nadelige gevolgen heeft.

“Let op: dit is een externe column (met content) van de notaris. Vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op.”

Een adviseur spreken?

Heb je vragen over je administratie, of wil je even sparren over wat het beste past bij jouw bedrijf?

Bel gerust, wij denken graag met je mee 0594 – 555011

Of vul dit formulier in, dan bellen wij jou zo snel mogelijk terug.

[turnstile]
Wat we nog meer voor je kunnen oplossen

Ontdek onze aanvullende diensten voor administratie, personeel en advies – alles helder geregeld, precies zoals je van ons gewend bent.

Financiële administratie

Je financiële administratie moet kloppen. Niet alleen voor de Belastingdienst, maar vooral voor jezelf – zodat je weet waar je staat en wat er mogelijk is. BK-Solutions neemt die zorg volledig uit handen. We verwerken je inkoop- en verkoopfacturen, houden je bankmutaties bij, verzorgen je btw-aangiftes en zorgen dat alles op tijd en netjes wordt afgehandeld. Daarbij denken we proactief mee en geven we je heldere inzichten, zonder ingewikkeld jargon. Of je nu net begonnen bent of al jaren onderneemt, wij zorgen dat je cijfers kloppen én voor je werken.

Loonadministratie

Elke maand weer een correcte loonstrook, een kloppende loonaangifte en alles volgens de laatste wet- en regelgeving – dat is waar wij voor zorgen. BK-Solutions neemt jouw loonadministratie volledig uit handen, zodat jij geen tijd verliest aan complexe berekeningen of veranderende cao’s.

Of je nu één medewerker hebt of een volledig team: wij zorgen dat alles klopt. Denk aan contractbeheer, loonstroken, pensioenafdrachten en verzuimmeldingen. We werken efficiënt, communiceren helder en zorgen dat jij altijd overzicht houdt.

Personeelsdiensten

Goed werkgeverschap begint bij goed geregeld personeel. BK-Solutions ondersteunt je bij het opstellen van arbeidsovereenkomsten, het begeleiden van verzuim en het inrichten van personeelsdossiers.

Ook voor advies bij werving, functioneringsgesprekken of arbeidsconflicten kun je bij ons terecht. Wij helpen je om duidelijke afspraken te maken, risico’s te beperken en jouw medewerkers goed te ondersteunen.

Alles wat jij als werkgever nodig hebt, geregeld met een praktische en persoonlijke aanpak.

Vastgoedadministratie

Als verhuurder of vastgoedbeheerder wil je grip op je administratie – van huurbetalingen tot onderhoudskosten. BK-Solutions zorgt voor een heldere, gestructureerde administratie rondom jouw vastgoedportefeuille. We houden huurstromen bij, beheren servicekosten en zorgen voor duidelijke rapportages.

Of je nu één pand bezit of meerdere complexen beheert, wij zorgen dat alles soepel en inzichtelijk verloopt. Ook voor communicatie met huurders of het opstellen van contracten kun je op ons rekenen.

Zij kozen ook voor BK-Solutions

Gebaseerd op 23 reacties

Over BK-Solutions

Bij BK-Solutions maken we het verschil in administratie, salarisverwerking en personeelsdiensten. Of je nu een eenmanszaak runt of een groeiend MKB-bedrijf leidt: wij zorgen dat jouw administratie klopt, je medewerkers op tijd betaald worden en je grip houdt op je cijfers. Duidelijk, snel en zonder poespas.

Wat ons kenmerkt? Persoonlijk contact, een praktische aanpak en een scherp oog voor detail. We denken mee, stellen de juiste vragen en lossen problemen op vóór ze echt ontstaan. Of we dat op afstand doen of bij jou op locatie – dankzij onze Administratiebrigade – bepaal jij.

Met onze roots stevig in Noord-Nederland weten we wat ondernemers hier nodig hebben: geen praatjes, maar oplossingen. Betaalbaar, betrouwbaar en altijd helder.