Een advocaat nodig?

Soms overwegen ondernemers om een advocaat in te schakelen bij een zakelijk conflict. Aan de andere kant worden ze ook weleens gedwongen, omdat juist de andere partij een advocaat inschakelt. Hoe kom je erachter of je een advocaat nodig hebt?

Scenario’s waarin mogelijk een advocaat nodig is

  • Er kunnen verschillende redenen zijn om een beroep te doen op een advocaat. Je wilt bijvoorbeeld geld hebben van een klant, maar die klant weigert te betalen omdat het werk ‘niet goed’ is uitgevoerd. Jij bent het daar niet mee eens en dan zou een advocaat uitkomst kunnen bieden.
  • Een ander (bekend) scenario is een hoog oplopende ruzie rond onverwacht meerwerk. Als er vooraf niet concrete afspraken zijn gemaakt over eventueel meerwerk, dan kan dat achteraf voor vervelende conflicten zorgen.
  • Zelfs al zijn er vooraf afspraken op papier*(!) gezet, de interpretatieverschillen daarbij kunnen eveneens voor ruzie zorgen. Jullie halen allebei een ander gevolg uit een artikel, maar wat staat er feitelijk (juridisch gezien)? Misschien dat een advocaat nodig is.

*Zorg er altijd voor dat afspraken op papier staan, ook als je zelf denkt dat het overbodig is. Mondelinge overeenkomsten zijn vaak lastig te achterhalen en/of te bewijzen.

Toch een andere uitweg zoeken?

Het lijkt of voelt misschien best logisch om bij de bovenstaande scenario’s een advocaat in te schakelen, maar wij adviseren regelmatig om eerst een andere uitweg te zoeken. Principekwesties worden zomaar (erg) duur! We begrijpen je reactie wel: een advocaat komt voor je rechten op.

In je recht staan?

Daarbij moet je wel goed beseffen dat de rechter vervolgens beslist wie daadwerkelijk in het recht staat. Gevoelsmatig in je recht staan is iets anders dan (juridisch) je recht krijgen. Uiteraard wil je dat gerechtigheid zegeviert, tegelijkertijd moet je wel echt zeker zijn van je zaak.

Geld hebben? Debiteurenbeheer!

In het eerste scenario is professioneel debiteurenbeheer eventueel een idee. We maken vaak genoeg mee dat de klanten van mening veranderen en toch gewoon betalen als wij (voor ondernemers) die klanten actief benaderen met onze betalingsverzoeken.

Antwoord en advies

Twijfel je of je een advocaat nodig hebt? Ga met ons in gesprek en ontvang antwoord en advies. Wij vormen het verlengstuk van de ondernemer voor gevoelige zaken waar mogelijk een advocaat nodig is. Wij kunnen vertalen naar een advocaat waar het de ondernemer om gaat en andersom.

Wij helpen je met het onderscheiden van hoofd- en bijzaken. We geven antwoord op de vraag of een advocaat daadwerkelijk nodig is. Voorkom dat de frustratie groter is dan wat het oplevert en laat je goed informeren. Schakel een advocaat in als je denkt dat je sterk staat (wij adviseren je hierin).

Twijfel je of je een advocaat nodig hebt? Ga met ons in gesprek en ontvang advies en antwoord.

contactpersoon leonLeon

 

Direct iemand spreken?

Wil je meer weten over onze oplossingen? Bel ons servicenummer en je krijgt mij (of één van mij collega’s) direct aan de lijn!

(0594) 58 05 36

logo bk solutions

linkedin bk solutionsbk solutions twitter